Wil je gaan adverteren op Facebook? 4 tips voor een succesvolle advertentie

Je hebt er misschien al vaker over nagedacht om te gaan adverteren via Facebook. Misschien omdat je hebt gehoord dat het succesvol kan zijn. Maar je weet niet goed hoe je moet beginnen en bent nog niet echt overtuigd. Hoe begin je?

 

Wie is je doelgroep?

Denk allereerst goed na wie je doelgroep is en of deze doelgroep ook op Facebook aanwezig is. Is je doelgroep bijvoorbeeld tussen de 18 en 35 jaar oud en zijn het vooral vrouwen? Dan kun je overwegen om een Instagram account te gaan gebruiken. Zijn het juist vooral mannen van 25 jaar en ouder? Ga je dan eens oriënteren op LinkedIn.

 

Je doelgroep is aanwezig op Facebook

Je plaatst af en toe een bericht maar er gebeurt niet echt veel. Dan is het goed om te weten dat maar 5 tot 10% van je volgers het bericht, dat jij plaatst, te zien krijgen. Als je 250 volgers hebt zijn dit dus maar 12 tot 25 personen die het bericht daadwerkelijk zien. Als je een post promoot en je betaalt Facebook dan kun je direct zien hoeveel mensen je bereikt voor welk bedrag.

 

Toch moet je niet zomaar berichten gaan promoten. Het succes hangt namelijk van meerdere zaken af. Een aantal tips.

 

Tip 1: Wat is het doel van je bericht.

Denk goed na over je call-to-action. Wil je iets verkopen? Verwijs in de link dan direct naar je product. Verkoop je een dienst? Dan zal je doelgroep eerst meer informatie willen hebben. Verwijs dan naar je website waar deze informatie te vinden in. Zorg wel dat je website goed leesbaar is op een mobiel platform (telefoon, tablet).

 

Tip 2: Verplaats je in je doelgroep.

Schrijf het bericht niet vanuit het bedrijf maar vanuit je doelgroep. Vraag je af waarom mensen jouw product willen kopen. Waarom moeten ze dit bij jou kopen en niet bij de concurrent? Wat levert het hen op?

 

Tip 3: Zorg voor een goede doelgroepselectie.

Via je bedrijfspagina kun je via advertentiebeheer een doelgroepselectie maken. Je hebt een aantal keuzes zoals bijvoorbeeld een 'opgeslagen doelgroep'. Met een opgeslagen doelgroep geef je de regio aan, de leeftijd, man of vrouw en nog andere specifieke kenmerken zoals de interesses van deze doelgroep. Facebook laat je dan direct zien hoe groot je doelgroep is. Het beste is als deze doelgroep groter is dan 50.000 personen.

 

Tip 4: Voeg foto's of een video toe.

Beeld zegt meer dan woorden en wordt beter gelezen. Zorg dus voor goede foto's of voeg een video toe.

 

Nu ben je klaar om 'potentiële' klanten te benaderen via Facebook. Je maakt je post en drukt op 'promoten'. Hier zie je de eigen gemaakte opgeslagen doelgroep staan. Deze selecteer je. Daarna kies je een bedrag en je ziet direct wat je bereik is. Vervolgens kies je het aantal dagen dat je de post wilt promoten.

 

Succes!

 

Hulp nodig bij het bloggen of adverteren op social media? Of wil je meer informatie? Neem dan contact met me op.

Reactie schrijven

Commentaren: 0