Enthousiaste klanten, daar heb je 'Nicks' voor nodig

Enthousiaste medewerkers zorgen voor enthousiaste klanten. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg je enthousiaste medewerkers? Is het een bedrijfscultuur of een werkwijze.

 

Een belangrijke voorwaarde is dat het bij je moet passen. Het moet authentiek en echt zijn. Anders kijken klanten erdoor heen. Geef net dat extra's, daar worden klanten enthousiast van. Hoe je dit doet, leg ik je hier niet uit maar ik geef je wel een mooi voorbeeld uit de praktijk, die je vervolgens zelf kan vertalen naar je eigen bedrijf.

 

In mijn vorige blog vertelde ik dat je de mooiste campagnes kunt bedenken, maar die zonder enthousiaste medewerkers, die daadwerkelijk het contact hebben met de klant niets opleveren. Vorige week maakte ik het omgekeerde mee. Tijdens het kinderfeestje van mijn dochter zag ik wat enthousiaste medewerkers voor je bedrijf kunnen beteken. En nu zat hier geen uitgekiende marketingcampagne achter.

 

Super enthousiast stappen 9 kinderen uit de auto om vandaag in het bos hutten te gaan bouwen. Ik loop naar binnen en spreek de medewerker aan dat we er zijn. Ietwat onzeker komt ze naar me toe gelopen en vraagt ons even te wachten. Ze pakt de telefoon en belt iemand op. Af en toe kijkt ze me aan en ik denk o nee er klopt iets niet. En jawel hoor ..... even later verteld ze ons dat er een dubbele boeking is voor het arrangement dat wij uitgekozen hadden. Ze verontschuldigt zich en geeft aan dat ze ons al een aantal keren heeft gebeld, zonder succes. Waarschijnlijk het verkeerde telefoonnummer genoteerd. Ik zeg ja, daar sta je dan met 9 kinderen die zich allemaal verheugd hebben om hutten te gaan bouwen. Ze geeft aan dat we wel gebruik kunnen maken van een ander arrangement maar dan kunnen we geen hutten bouwen..... Daarvoor moeten ze wel iemand van Staatsbosbeheer laten komen. Wederom zie ik haar druk bellen en even later roept ze een aantal collega's bij elkaar.

 

Ik stuur de kids naar buiten. Daar kunnen ze lekker spelen en hebben ze niet in de gaten dat we aan het wachten zijn. De medewerker brengt ons alvast chips en drinken en zegt dat het allemaal goed komt. Ik licht de kinderen alvast in dat we waarschijnlijk geen hutten gaan bouwen maar wel iets anders gaan doen. Ze reageren natuurlijk teleurgesteld...

 

Dan komt een medewerker naar me toe die in de bediening werkt. Hij zegt; "Ik ken het bos en weet de leukste plekjes. Ik doe dit normaal nooit maar we gaan er een leuke middag van maken. Ik heb er in elk geval veel zin in."

 

Hij roept de kinderen en gaat met ons op pad. En het is werkelijk super. Hij laat ons van alles zien is heel enthousiast en de kinderen vinden het geweldig. Tussendoor houdt hij zijn telefoon in de gaten en verstuurd af en toe een bericht. Als hij in de gaten krijgt dat ik het zie zegt hij, ja ik ben aan het regelen dat we straks ook hutten kunnen bouwen. Nou dat kan ik nou echt waarderen. Ik had er niet eens meer naar gevraagd. Hij vertelt het de kinderen en krijgt spontaan een leuke bijnaam.

 

Weer terug bij het beginpunt zorgt hij voor touw en takken en helpt mee met het bouwen van de hut. De kinderen vinden het geweldig! En raken niet uitgepraat over hun hut. Ze zijn zo trots!

 

Dat is wat enthousiaste medewerkers doen. Inspelen op het juiste moment. Ze kennen de behoefte van de klant, stellen je op je gemak, lossen zelf het probleem op en zorgen daardoor voor een super service!

 

Ken je dat gevoel dat je denkt, deze plek wil ik voor mezelf houden? Eigenlijk wil ik het met niemand delen.... omdat ik graag terug wil gaan zonder dat iedereen weet hoe geweldig het daar is? Dankjewel Boshut in Roermond, wat een geweldig team hebben jullie daar. We hebben genoten van een superleuke middag met een speciale dank aan Nick(s) 😏 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0